Selectează o Pagină

Copiii au citit o carte uimitoare, despre reguli, legi și drepturi. Și poate te întrebi cum e posibil și cât de atrăgător poate fi pentru un copil? Ei bine, cu Legisman este de-a dreptul fascinant, nu doar posibil, și, bineînțeles, util. Și de aceea am invitat-o pe autoarea cărții „Învață cu Legisman. Care-i treaba cu regulile”, Bianca Opriș, avocat, să ne povestească despre magia pe care o face pentru a transpune informații din domeniul juridic în cărți, programe, materiale atractive și pe înțelesul copiilor.

Bianca Opriș
  1. Cât de important este să începem să le vorbim copiilor despre legi și de la ce vârstă?

În primul rând, vă mulțumesc pentru invitație și pentru vorbele frumoase. Mă bucur nespus că Legisman v-a atras atenția și că le-ați facilitat copiilor dumneavoastră întâlnirea cu el. Mă onorează!  

Gândesc ca un avocat și simt ca o mamă. Am observat cu tristețe că multor tineri le lipsește direcția, se simt marginalizați și, adesea, nu beneficiază de sprijinul emoțional necesar. Unii dintre ei ajung să comită acte reprobabile, iar cei care au peste 14 ani și acționează cu discernământ pot răspunde penal. Potrivit ultimelor statistici, numărul tinerilor delincvenți crește alarmant și, din acel punct, redirecționarea lor pe un drum sănătos devine o provocare. Iar în realitate, cred, „bate” statisticile, numai dacă urmărim creșterea fenomenului de bullying din școli și din grădinițe, apariția agresivității fizice și verbale și acceptarea acestor forme de abuz ca normale.

Delincvența juvenilă este practic ca o extensie a criminalității și ea vine tocmai din incapacitatea anumitor copii sau adolescenți de a se conforma standardelor sociale. Cred cu tărie că noi, părinții, educatorii și specialiștii, avem responsabilitatea de a-i îndruma pe copii, ajutându-i să conștientizeze locul lor în societate. Iar asta este necesar să se întâmple până la împlinirea vârstei de 14 ani. Pentru a le cere copiilor să respecte legea, este esențial ca aceștia să înțeleagă nu doar regulile, ci și consecințele alegerilor lor, luând decizii bazate pe liberul-arbitru. La baza respectării regulilor stă stabilirea rutinelor sănătoase.

Copiii, ca și adulții, sunt membri activi ai societății. Ei merită și au nevoie să fie informați corect despre realitățile lumii în care cresc, adaptând informația la stadiul lor de dezvoltare.

Vârsta la care începem să le vorbim celor mici despre reguli și legi depinde de la copil la copil, de la familie la familie. Eu recomand să începem la 3 ani, odată cu momentul în care copilul se desprinde de universul cunoscut până atunci, familia, și intră în colectivitate. Adaptarea la grădiniță vine deseori cu dificultăți, iar modelarea copilului în spiritul respectării regulilor poate fi un integrator extraordinar! Pe măsură ce cresc, copiii vor înțelege că regulile și, ulterior, legile nu sunt simple mijloace de constrângere ori de control, ci ele există pentru ca noi, cu toții, să rămânem în siguranță și să dezvoltăm relații armonioase cu semenii noștri.

2. Cum a început povestea lui Legisman?

Mereu mă emoționează această întrebare. L-am conceput pe Legisman ca pe un supererou menit să le explice copiilor, în termeni pe care ei îi pot înțelege, lucruri serioase din viața adulților. Dar Legisman, așa cum îl percep eu, reprezintă mai mult de atât. El simbolizează ceea ce am eu mai de preț: dragostea de mamă. Prin fiecare cuvânt, provocare sau joc pe care îl propune, el transmite copiilor că noi, adulții, îi vedem, îi auzim, îi înțelegem, îi respectăm și, mai presus de toate, îi simțim!

Legisman

3. Cum îi ajută Legisman pe copii să înțeleagă importanța regulilor atât în lumea reală, cât și în spațiul virtual?

Legisman a fost creat având la bază un principiu fundamental: empatia. El înțelege că fiecare dintre noi vine pe lume cu o busolă morală internă și dorește să facă alegerile corecte, ghidat de liberul-arbitru. Acest adevăr se aplică și copiilor, care sunt cu atât mai dornici să învețe atunci când înțelegerea lor se bazează pe realități cunoscute. Tocmai de aceea, Legisman le aduce în atenție situații practice, inspirate direct din universul lor magic, subliniind importanța triadei: regulă, limită și consecință. În acest mod, le este oferită șansa de a experimenta și de a înțelege puterea liberului-arbitru.

Internetul este o componentă esențială a vieții noastre moderne, aducând atât beneficii, cât și provocări. Copiii nu sunt feriți de influența sa și deși evoluția tehnologică aduce nenumărate avantaje, ea vine și cu responsabilități. Legisman îi ajută pe copii să înțeleagă că acțiunile lor în mediul virtual pot avea consecințe directe în lumea reală. Prin intermediul său, copiii devin conștienți de legătura și interdependența dintre aceste două lumi. Scopul este ca ei să rămână ancorați în realitate, chiar și în era digitală.

Legisman și lumea virtuală

4. Pentru că am citit cartea din scoarță în scoarță împreună cu copiii mei, am văzut că are și un capitol despre conflicte. Și știm că sunt inevitabile la școală, de exemplu, unde se întâlnesc atât de multe caractere, personalități, moduri de educație etc. Dacă Legisman s-ar întâlni acum cu doi copii care se ceartă, ce le-ar spune?

Legisman îi asigură pe copii, indiferent de situație, că este normal să experimenteze emoții negative. Acestea sunt adesea produsul unor experiențe neplăcute și sunt parte naturală din viața fiecăruia dintre noi. Nu există nicio greșeală în a le simți. Fiecare individ, fie el adult sau copil, este unic, are propriile experiențe de viață, propriile trăiri, propriile percepții. De aceea apar și divergențe. În cele mai multe cazuri, copiii reglează singuri tensiunile dintre ei, însă au nevoie să știe că, în momente de nesiguranță, pot primi oricând sprijinul unui adult de încredere.

În plus, le este benefic să înțeleagă că orice experiență neplăcută poate fi o lecție, oferindu-le șansa de a alege diferit în viitor.

Legisman și legile

5. Ce instrumente le mai oferiți profesorilor și părinților care să-i ajute să îndrume copiii în acest univers al regulilor, legilor, drepturilor și obligațiilor din societatea noastră?

Din activitățile cu băiatul meu, prietenii lui sau din munca mea în școli și grădinițe, am văzut cât de ușor putem capta atenția și produce practic învățarea, dacă avem resursele potrivite – creative, dar și practice, în relație cu viața de zi cu zi. Astfel că am creat filmulețe, stickere pentru activități, dar, cel mai important, am conceput un program pentru educația juridică în învățământul primar pe principiul „design learning”, program care conține două auxiliare complementare: caietul elevului și ghidul facilitatorului (care poate fi un profesor sau un părinte). Metodologia se axează, așadar, pe principiul „fotografiere în creier” a informațiilor și a imaginilor. Fiecare lecție din program urmează ciclul natural de învățare al creierului până se produce înțelegerea, iar apoi totul merge în practică, iar în final, în integrarea conceptelor juridice în viața reală, dincolo de pereții școlii sau ai cuibului fiecărui copil.

Și pentru că jocul este cel mai activ mod de învățare, am completat programul cu un board game, care este o resursă interactivă, un joc dinamic care-i ajută pe copii să deslușească modul de funcționare a legilor în stat. Ei își însușesc cuvinte noi precum „pledoarie” sau „sentință”, folosindu-le apoi în limbajul lor activ. Concret, jocul este unul de echipă și presupune ca fiecare membru să arunce, pe rând, cu zarul, să meargă mai departe și să își aleagă cartonașul: provocare, sentință, pledoarie sau șansă. Jocul are chiar și cipuri, care reprezintă banii de la Bugetul de Stat. Râdem, ne distrăm, dar în final învățăm pas cu pas despre cum funcționează legile unui stat. Este super-eficient!

Și pentru că jocul este cel mai activ mod de învățare, am completat programul cu un board game, care este o resursă interactivă, un joc dinamic care-i ajută pe copii să deslușească modul de funcționare a legilor în stat.

Învață cu Legisman

 

 

 

Legisman

6. Cum am putea aduce la clasă prezentări din programul educațional al cărui protagonist este Legisman?

În măsura în care timpul îmi permite, răspund pozitiv la toate invitațiile profesorilor la clase. Toate aceste interacțiuni cu copiii sunt importante pentru mine, fiindcă, pe lângă faptul că mă încarc emoțional în cel mai frumos mod cu putință, văd cum munca mea își atinge scopul și produce educație fără de care omul de mâine nu poate fi complet. Cu toate acestea, realizez că este nevoie de o intervenție la nivel de masă, către toți elevii din țară, începând chiar din ciclul preșcolar. De aceea, m-am gândit să ofer curricula concepută de mine învățământului de masă, prin intermediul unui opțional (curriculum la decizia școlii, pentru primar). Urmează să contactez, alături de partenerii care susțin acest efort (ONG-uri, instituții media etc.), Ministerul Educației și să demarăm împreună acest proces. Lansez invitația de a ne susține tuturor acelora care cred în necesitatea imediată a acestui program de educație. Vă invit pe site-ul ALED – Asociația Legisman pentru Educație și Dezvoltare – pentru a afla toate informațiile!

Lansez invitația de a ne susține tuturor acelora care cred în necesitatea imediată a acestui program de educație.

7. Cum și când ați descoperit această pasiune de a crea materiale pentru copii despre reguli și legi?

Darurile primite de când am devenit mamă sunt inestimabile. Prin faptul că îmi dedic cunoștințele juridice în beneficiul copiilor, simt că ofer un omagiu copilăriei și, în special, tuturor copiilor.

Datorită cărții ,,Învață cu Legisman” și atelierelor pe care le-am organizat, am avut șansa de a interacționa direct cu copiii. Am fost impresionată de curiozitatea și de entuziasmul lor de a discuta și de a înțelege subiectele prezentate. Feedback-ul primit de la profesori a confirmat ceea ce simțeam deja: există o mare nevoie de educație juridică în rândul elevilor din ciclul primar. Legisman este un simbol și are un mare potențial de a ajunge la sufletele și la mințile copiilor.

Scopul este de a le contura înțelegerea și respectul față de lege înainte de a atinge vârsta de 14 ani.

Este esențial să subliniez importanța acestei vârste: tinerii devin vizibili și răspunzători în fața legii pentru faptele lor. Prin urmare, este foarte important să formăm o conștiință juridică solidă în rândul copiilor înainte de a ajunge la această vârstă!

 Foto credit portret: Foto&film 365